Små saker kan göra så mycket!

Igår så sa en i min klass helt plötsligt "vad fin du är idag". Det lilla gjorde seriöst min dag, jag blev så otroligt glad! Det fick mig att börja tänka på hur mycket små saker kan göra. När någon helt plötsligt säger till exempel: Vad fin du är i håret eller gud vilken snygg jacka du har! Och liknande saker. Det hände även mig när jag var i Uppsala när jag satt på Wayne's Coffe och väntade på att Nick skulle sluta skolan. Då kom det fram en tant till mig och sa "Gud vilken söt topp du har på dig, skulle du kunna ta av dig jackan så jag kan kolla lite mer på den?". Visst tyckte jag att det var lite konstigt men jag blev otroligt glad av kommentaren. 
 
Förstå hur mycket styrka ord egentligen har, precis samma sak om någon till exempel skulle påpeka och säga att någon är tjock eller typ gud vilken ful frisyr hon har o.s.v. Visst att folk tycker om olika saker och så men vissa saker borde man verkligen inte säga. Och hon eller han som blev kallad tjock, vem vet om den personen kanske mår jättedåligt av och redan kämpar med att kanske börja träna och leva ett sundare liv. Sen kan det ju vara tvärtom att någon påpekar om någon är svinsmal. Vi är bara människor och det finns många som tar åt sig sjukt mycket av nedlåtande kommentarer och sen finns det även folk som lärt sig att stänga ute sådana kommentarer. Men det spelar inte någon roll vilket, jag tycker inte folk ska hålla på att kränka ner folk, inte bara med kommentarer utan även med blickar. För vi människor är heller inte blinda, vi märker när folk kollar snett eller ogillande på en. Och det kan såra lika mycket som ord. 
 
Allt detta fick mig även att inse hur dålig jag själv är på att kommentera om jag tycker att någon har snygga kläder på sig, gjort något fint med håret eller andra saker. Det är något jag måste bättra mig på, för jag vet ju själv hur glad jag blir när någon påpekar något positivt till mig. Det spelar ingen roll om det är att man kommenterar på till exempel facebook, bloggar eller instagram men bara jag börjar göra det. Sen är det ännu bättre om jag faktiskt gör det face to face irl också, för då får det en ännu starkare effekt. 
 
 
 
0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: